Google Analytics 4 – uuden analytiikan aika, osa 2

Julkaistu

Elämme uuden sukupolven analytiikan aikaa: vanha Universal Analytics on lopettanut datan keräämisen ja olemme siirtyneet täysin Google Analytics 4:n käyttöön.

Kerron tässä blogikirjoituksessani hieman GA4:n toiminnasta, siitä miten se eroaa entisestä ja kuinka voit itse aloittaa omien verkkosivujen ja sovellusten liikenteen mittaamisen.

Mitä GA4 ylipäätään tekee?

Jos verkkosivujen ja sovellusten liikenteen seuraaminen on täysin uutta kauraa, on hyvä käydä läpi mitä GA4 ylipäätään pystyy tekemään.

Lyhyesti: Google kerää dataa verkkosivustoilta ja sovelluksista. Analyticsin käyttäjät voivat käyttää tätä dataa ymmärtääkseen paremmin, miten asiakkaat toimivat vieraillessaan verkkosivuilla ja sovelluksissa.

Google Analytics voi kertoa muun muassa millä laitteella käyttäjä on viettänyt aikaansa sivuilla (puhelin, tabletti, desktop/pöytätietokone), missä hänen maantieteellinen sijaintinsa on ja millaisia toimia hän sivuilla suorittaa. Analytics kertoo kattavasti mitä sivuja käyttäjä on katsonut ja kuinka kauan, onko käyttäjä katsonut sivuilla olevan videon, täyttänyt lomakkeen tai ladannut tarjolla olevan tiedoston, ja niin edelleen.

Näitä tietoja voidaan hyödyntää sivustojen kehittämisessä, myynnin ja muiden toivottujen toimien, eli konversioiden lisäämisessä ja tulevien toimien suunnittelussa.

Eroja entiseen?

Vanha Google Universal Analytics lopetti datan keruun heinäkuussa 2023, mutta sen raportit ja vanha data ovat Googlen mukaan katsottavissa ja raportit ladattavissa 1.7.2024 saakka. 

Nykyinen Google Analyticsin versio käyttää nimeä Google Analytics 4, tuttavallisesti GA4. Vanha Analyticsin versio kulki nimellä Universal Analytics, tai lyhyesti UA.

Alkuperäinen UA julkaistiin 12 vuotta sitten. Ajattelepa, kuinka netin käyttö, sen sisällöt ja sovellukset ovat muuttuneet siinä ajassa. Googlen mukaan heidän oli juurikin näistä syistä viimein aika suunnitella Analyticsin infra uudelleen. Uuden Analyticsin version isona tavoitteena oli tehdä siitä käyttäjäystävällisempi – kuitenkaan menettämättä tärkeimpiä ja hyödyllisimpiä ominaisuuksia, joita UA:lla on ollut käyttäjilleen tarjota.

Mutta mitä käytännön eroja Analyticsin eri versioilla on?

Suurimmat erot UA- ja GA4-omaisuuksien välillä liittyvät datan mittaamiseen, raportointiin sekä automaatioon.

UA oli suunniteltu seuraamaan ennen kaikkea verkkosivustojen dataa. GA4 tuo uutena toimintona mukanaan muun muassa mahdollisuuden seurata myös sovelluksista tulevaa tietoa sekä tarjoaa tämän päivän tarpeisiin tekoälyominaisuuksia.

Aikaisemmin verkkosivujen ja sovellusten asiakaspolkujen seuraaminen ei onnistunut UA:n kautta, vaan sovellusten mittaamiseen tarvittiin erillinen Analytics-ominaisuus, “Google Analytics for Firebase”.
Kun UA mittasi käyttäjien matkaa, seurasi se matkaa sessioina/katselukertoina.

GA4-raporteissa asiakkaan tekemät vuorovaikutukset verkkosivuilla ja sovelluksissa kerätään ja tallennetaan raportteihin “tapahtumina” tai “eventteinä”.

Useat tapahtumat kirjataan jopa automaattisesti Google Analyticsissa ilman erillisiä toimia. Näitä tapahtumia ovat esimerkiksi erilaiset klikit, tiedostojen lataukset, lomakkeiden täyttäminen ja videon katsominen.

Kuinka voin aloittaa Google Analytics 4:n käytön?

GA4:n saa käyttöön luomalla Google Analytics -mittauskokonaisuuden ja lisäämällä datastriimin ja Google Analytics -koodin sivustolle ja/tai sovellukseen.

Analytics-tilin luominen onnistuu nopeasti! Mene osoitteeseen https://analytics.google.com/analytics/web/ ja seuraa Analyticsin ohjeita määrittääksesi tilisi asetukset, luodaksesi mittauskokonaisuutesi ja lisäämällä yrityksesi tiedot ja seurannan tavoitteet.

Google Analytics saadaan verkkosivuilla käyttöön lisäämällä sinne Google-tagi. Tagi on lyhyt koodinpätkä, joka lisätään kaikille verkkosivuston sivuille mittaamaan käyttäjän toimintaa tai sivuille ohjanneiden mainosten toimivuutta.

Google-tagin voi lisätä suoraan verkkosivuille tai hyödyntää asennuksessa Google Tag Manageria. Google-tagi onnistuu myös lisätä sivuille sivustotyökaluun tai verkkosivun luontityökaluun tai sisällönhallintajärjestelmään (CMS-järjestelmään). Näitä järjestelmiä ovat muun muassa WordPress, WooCommerce ja HubSpot.

Voit halutessasi kääntyä Google Analytics -asioissa myös meidän puoleemme. Lue lisää Hakukoneoptimoinnin ja analytiikan palveluistamme.

Mainostoimisto Luman toimitusjohtaja Hannu Rantakallio

Ota yhteyttä

Voimmeko olla avuksi?

Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.

Myynti Tarjouspyyntö WhatsApp