Työkalut avainsanatutkimukseen

 kategoriassa Hakukoneoptimointi, Markkinointi

Millainen on hyvä avainsana hakukoneoptimointiin? Hyvät avainsanat vastaavat yrityksesi (myynti)tavoitteisiin relevantteja hakutermejä. Ne ovat sanoja, joita asiakkaasi käyttävät etsiessään tuotettasi tai palveluasi Googlesta. Juuri omalle yrityksellesi parhaiten sopivat sanat löydät tekemällä avainsanatutkimuksen, jota käsittelimme blogissa ”Avainsanatutkimus – näin löydät parhaat hakusanat yrityksellesi”.

Mutta kuinka valita pitkästä avainsanalistasta juuri ne itselle sopivimmat sanat hakukoneoptimointiin ja -mainontaan? Kokosin tähän blogiin kattauksen työkaluja avainsanatutkimukseen: ilmaisia, maksullisia ja joitakin siltä väliltä. Valitse itsellesi sopivimmat!

Google Ads Keyword planner eli Avainsanojen suunnittelija

Vaikka tätä työkalua käytetään hakukonemainonnassa, on Googlen avainsanojen suunnittelijasta hyötyä myös hakukoneoptimoinnissa.

Avainsanojen suunnittelijalla voit esimerkiksi selvittää avainsanojen kuukausittaisia hakumääriä sekä etsiä potentiaalisten avainsanojen kaltaisia tai niihin liittyviä hakusanoja. Avainsanojen suunnittelija mahdollistaa myös avainsanojen etsimisen käyttämällä verkkosivujen URL-osoitetta. Voit siis saada hyviä ja relevantteja avainsanaideoita käyttämällä omien tai kilpailijasi verkkosivujen osoitetta.

Tarvitset Google Avainsanojen suunnittelijan käyttämiseen Google Ads -tilin (Google-tilin). Lue lisää Google Ads -mainonnan perusteista blogistamme. Työkalua pääsee käyttämään ilmaiseksi, vaikka ei Adsissa mainoskampanjoita pyörittäisikään. Voit siis kerätä palvelusta avainsanaideoita ja saada tietoosi avainsanojen suuntaa antavat hakumäärät. Tarkkojen hakumäärien näkemiseen edellytetään aktiivista mainosbudjetin käyttöä.

Google Trends

Google Trends on ilmainen työkalu, jolla voit vertailla avainsanojen haettavuutta – jopa viittä sanaa kerrallaan! Google Trends ei näytä raporteissaan tarkkoja hakumääriä, mutta antaa hyvän käsityksen hakujen suosioiden muutoksista erilaisten infograafien muodossa.

Työkalulla saat esimerkiksi selville mikä avainsanoistasi on suosituin muihin verrattuna ja millä maantieteellisellä alueella sanoja haetaan. Voit myös analysoida avainsanojen suosiota ja niiden kehitystä. Työkalulla voi myös hyvin kätevästi vertailla avainsanojen eri sanamuotoja. Voikin ehkä olla, että jotain tärkeää avainsanaasi haetaan enemmän esimerkiksi sanan monikkomuodossa. Tämä on tieto, joka kannattaa hyödyntää omien sivujen hakukoneoptimoinnissa.

Google Trends on muutenkin mielenkiintoinen palvelu, jossa voit käydä tutkimassa edellisten vuosien Google-hakujen trendejä ympäri maailmaa.

Google Search Console ja Google Analytics -hakutermiraportit

Jo olemassa olevien sivujen tutkimukseen voi hyödyntää valmista analytiikkaa. Jos sivujesi kävijäliikennettä seurataan Google Analyticsissa tai Google Search Consolessa, löydät työkaluista hakutermiraportit. Näistä raporteista löydät hakukonekäyttäjien käyttämät hakutermit ja niiden määrät. Raporttien tietoa voi ja kannattaa käyttää hyödyksi uusien hakutermien löytämiseen tai jo olemassa olevien avainsanojen arviointiin.

Katso siis hakutermiraporteista suosituimmat hakusanat ja vertaa niitä keräämääsi avainsanalistaan. Löytyykö listaltasi samoja sanoja, mutta eri muodossa? Vai onko listalla täysin uusia avainsanoja tai hakulausekkeita? Nämä sanat kannattaa ottaa talteen ja vertailla niitä esimerkiksi Google Trendsiä tai Avainsanojen suunnittelijaa käyttämällä.

Kolmannen osapuolen työkalut avainsanatutkimukseen

Verkossa on tarjolla lukuisia eri palveluja ja työkaluja, jotka tarjoavat apua hakukoneoptimointiin ja avainsanojen löytämiseen. Palveluja on tarjolla sekä ilmaisia että maksullisia, esimerkkeinä mainittakoon Moz ja Keywordtool.io.

Nämä työkalut ovat käteviä apuvälineitä uusia avainsanoja ideoidessa. Kun syötät palveluihin tärkeinä pitämiäsi avainsanoja, ne antavat sinulle uusia ideoita avainsanoiksi tai avainsanojen yhdistelmiksi. Esimerkiksi sanalla ”talvikengät” saattaisit saada ehdotukseksi ”talvikengät miehille” tai ”pitkävartiset talvikengät”.

Molemmista työkaluista on olemassa sekä ilmaiset ja maksulliset versiot, mutta mielestäni ilmaisversioilla pärjää oikein mainiosti.

———

Voit hyödyntää omien avainsanojesi etsinnässä ja analysoinnissa monipuolisesti yhtä tai useampaa työkalua – tai vaikkapa näitä kaikkia. Jos mieleesi heräsi kysymyksiä hakukoneoptimoinnista tai avainsanatutkimuksesta, ota meihin yhteyttä niin poristaan yhdessä lisää aiheesta!