Mainostoimisto Luman blogin kansikuva, jossa näkyvät Youtuben ja Vimeon eroja

Videopalvelut vertailussa: YouTube vai Vimeo?

Julkaistu

YouTube ja Vimeo ovat olleet jo pitkään kaksi suurinta videoiden julkaisualustaa internetissä. Toki nykyään listaan voitaisiin lisätä esim. Instagram ja TikTok, mutta näissä videoiden kesto ja kuvasuhde ym. ovat varsin rajoitetut. “Perinteiseen vaakavideoon” paras julkaisualusta on edelleen YouTube tai Vimeo.

Yrityksen, joka jonkinlaista videosisältöä tekee, kannattaa ehdottomasti olla ainakin YouTubessa, koska se on Googlen jälkeen maailman toisiksi suurin hakukone. Vimeota ei kannata kuitenkaan kokonaan unohtaa, koska sillä on tiettyjä ominaisuuksia valttikortteinaan. Tässä blogissa vertailemme YouTuben ja Vimeon selkeimpiä eroavaisuuksia, erityisesti yrityksen markkinoinnin ja sisällöntuotannon näkökulmasta.

Hinta

Voittaja: YouTube

Ensimmäisenä eroavaisuutena on mainittava hinta. YouTube on kokonaan ilmainen, eikä ladattavien videoiden määrää ole rajoitettu mitenkään. Kun yritys luo Google-tilin, mukaan tulee automaattisesti myös YouTube-tili, eikä kanavan luominen ole kuin muutaman klikkauksen päässä.

Vimeo-tili ja -kanava itsessään eivät ole maksullisia, mutta jos haluat pääsyn moniin hyviin ominaisuuksiin, on saatavilla erihintaisia vaihtoehtoja. Ominaisuuksien lisäksi videoiden latausmääriä on rajoitettu eri hintatasoille. Se, ovatko ominaisuudet hintansa väärti, riippuu tietysti millaiseen videosisällön jakoon palvelua ollaan ensisijaisesti käyttämässä.

Käyttäjäkunta ja näkyvyys

Voittaja: YouTube

Kuten arvata saattaa, YouTuben käyttäjäkunta (noin 2,5 miljardia käyttäjätiliä) on selkeästi isompi kuin Vimeon (noin 200 miljoonaa tiliä). Statistiikkaa löytyy monenlaista ja vaihtelevasti eri lähteistä, mutta katsoipa asiaa mistä kulmasta tahansa, on YouTube ylivoimaisesti suositumpi. Videolla on siis YouTubessa potentiaalisesti mahdollisuus tulla todella laajasti nähdyksi viraalihitiksi, kun taas Vimeossa se on lähtökohtaisesti epätodennäköisempää.

Lukuja ei kuitenkaan kannata ihan suoraan verrata, koska toisaalta isosta massasta erottuminen voi olla haastavaa. Siinä missä YouTube on täynnä kaikkea mahdollista, ladataan Vimeoon sisältöä harkitummin, ja pienempikin näkyvyys voi olla arvokasta. Tilaajat ja kommentoijat Vimeossa ovat suurella todennäköisyydellä aktiivisia käyttäjiä, kun taas YouTubessa sekaan mahtuu myös paljon botteja ja spämmiä.

YouTuben lisäeduksi on kuitenkin mainittava, että Googlen haku löytää huomattavasti helpommin YouTubeen kuin Vimeoon ladattuja videoita. Eli esimerkiksi yrityksen esittelyvideo kannattaa ehdottomasti ladata YouTubeen, jolloin se löytyy todennäköisesti myös suoraan Google-haulla.

Yksityisyys

Voittaja: Vimeo

YouTubessa on kolme yksityisyysasetusta: julkinen, piilotettu (näkyy vain linkin kautta) ja yksityinen (näkyy vain käyttäjätilille kirjautuneille). Vimeossa videon voi näiden lisäksi jakaa piilotettuna salasanalla, mikä lisää tietoturvaa merkittävästi. Yrityksen, joka käsittelee paljon salaista informaatiota, kannattaa siksi harkita Vimeoa.

Mainostusmahdollisuudet

Voittaja: YouTube

Jokainen on tähän mennessä varmasti törmännyt YouTubessa ennen videota pyöriviin ns. puskurimainoksiin. Näitä ei Vimeossa näy, koska palvelu on täysin mainosvapaa, mikä pelkän katselijan näkökulmasta voi olla hyvä asia. YouTuben mainokset kuitenkin mahdollistavat paitsi paljon näkyvyyttä yrityksille, myös tulonlähdettä videosisällön tuottajille. Ja jos et halua mainosten pyörivän itse lataamissasi videoissa, voit tämän säätää videokohtaisesti pois.

YouTuben mainospaikat ovat potentiaaliseen näkyvyyteen suhteutettuna hyvin edullisia. Erilaisia vaihtoehtoja on myös paljon, aina 6 sekunnin puskurista vaikka 10 minuutin videoon, jonka voi skipata tai jonka kiinnostunut katsoja voi katsoa loppuun asti. Mainosbudjetin voi myös määritellä vapaasti, ja Googlen analytiikan avulla mainoksen näkyvyyden kohdentaminen sekä tulosten seuraaminen tarkasti on mahdollista.

Analytiikka

Voittaja: YouTube

Tästä päästäänkin katsojakunnan statistiikan seuraamiseen, mikä on erityisen hyödyllistä yrityksille. Molemmat palvelut keräävät dataa käyttäjistään, mutta tämän kategorian voittaa selkeästi YouTube. Sen seurantatyökalut ovat Vimeoa paljon yksityiskohtaisempia ja myös käyttöliittymä on monen mielestä selkeämpi kuin Vimeossa. Voit tarkastella esimerkiksi missä kohtaa videon katselu yleensä lopetetaan, tai että millä eri hakusanoilla video on löydetty. Tämän tason analytiikka yhdessä edellä mainittujen mainostyökalujen kanssa on tehokas kombo.

Upotus verkkosivuille

Voittaja: Vimeo

Eräs selkeä Vimeon etu on videosoittimen mukautusmahdollisuudet sivuille upotusta eli “embeddausta” varten. Voit valita, mitä soittimen ominaisuuksia upotetussa videossa näkyy, sekä millainen näkymä soittimeen aukeaa, kun video loppuu. Lisäksi voit kustomoida soittimen painikkeiden ja aikajanan värin esimerkiksi yrityksen värimaailmaan sopivaksi. Näin saat upotetun videon istumaan sivustollesi siististi ja esteettisesti.

YouTubessa tällaisia hienouksia ei ole, vaan soitin näyttää aina samalta punaisen brändivärinsä kera. Lisäksi videon loputtua ruudulle lävähtää aina enemmän tai vähemmän relevantteja ehdotuksia, jotka riippuvat siitä, kenen Google-tilillä selaimelle on kirjauduttu.

Videoiden päivittäminen

Voittaja: Vimeo

Videoiden julkaisijan näkökulmasta ehkä paras ominaisuus Vimeossa on se, että jo julkaistun videon voi korvata, eli siis päivittää uuteen versioon, ilman että linkki ja statistiikat katoavat tai muuttuvat. Joskus saattaa pieniä mokia jäädä jo julkaistuun videoon, ja jos käytät YouTubea, ainoa mahdollisuus tällaisen virheen korjaamiseen on ladata video kokonaan uusiksi. Tämä tarkoittaa, että kaikki linkit, joita on mahdollisesti jo jaettu moniin somekanaviin ja nettisivuihin, pitää myös vaihtaa.

Tämä Vimeon ominaisuus mahdollistaa myös sisällön päivityksen helposti tulevaisuudessa. Esimerkiksi tuotteen käyttöohjevideon voi korvata uudella versiolla, jos jokin yksityiskohta tuotteessa muuttuu, tai tapahtuman mainoksen voi vaihtaa, jos vaikkapa päivämäärä muuttuu.

Kuvanlaatu

Voittaja: Vimeo

Vimeo saa usein kehuja paremmasta kuvanlaadustaan, koska se tukee hieman parempia bittinopeuksia kuin YouTube. Tämä on totta, mutta ero on kuitenkin varsin pieni käytännön tasolla, koska kuvanlaatuun vaikuttavat jo videon tuotantovaiheessa niin monet eri tekijät. Sekä YouTube että Vimeo tukevat resoluutioita aina 8K asti, mikä on videon tarkkuuden osalta enemmän kuin tarpeeksi mihin tahansa käyttötarkoitukseen. Joka tapauksessa puolikas piste tästä Vimeolle.

Livestriimaus

Voittaja: Tasapeli

Molemmat palvelut tarjoavat varsin paljon mahdollisuuksia livelähetyksiin. Isoimmaksi eroksi tämän osalta taitaa muodostua hinta: YouTubessa striimaus on ilmaista, Vimeossa maksullista. Vimeolla on kuitenkin hintansa taustalla monia ominaisuuksia, esimerkiksi jo aiemmin mainitut videosoittimen kustomointiasetukset, striimin suojaaminen salasanalla ja saman striimin lähettäminen yhtäaikaisesti useampaan paikkaan – esimerkiksi YouTubeen! Vaikea siis sanoa tämän erän voittajaa, riippuu millaista striimausta on tarkoitus tehdä ja kuinka paljon paukkuja siihen pystyy laittamaan.

Yhteenveto

Äkkiseltään YouTube ja Vimeo vaikuttavat samalta, mutta ovat itse asiassa varsin erilaisia ja eri käyttötarkoituksiin sopivia. YouTube on selkeästi parempi alusta yleisesti markkinointiin ja näkyvyyden lisäämiseen tarkkoine analytiikkatyökaluineen. Vimeo taas on hyvä työkalu portfolio-tyylisen videokirjaston luomiseen, joka kustomoitavuutensa ansiosta toimii hyvänä alustana videoiden upottamisessa yrityksen verkkosivuille. Monet Vimeon ominaisuudet kuitenkin maksavat, mikä tulee ottaa huomioon.

Alustojen keskinäinen paremmuus riippuu siis paljolti siitä, millaista videosisältöä aikoo yrityksen nimissä tuottaa ja mihin käyttötarkoitukseen. Jos et tarvitse Vimeon hyviä maksullisia ominaisuuksia, on YouTube useimmissa tapauksissa varmasti riittävä vaihtoehto.

Mainostoimisto Luman toimitusjohtaja Hannu Rantakallio

Ota yhteyttä

Voimmeko olla avuksi?

Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.

Myynti Tarjouspyyntö WhatsApp