Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Titta
Kategoriassa Google Ads / Markkinointi /

Google & digimarkkinointi

Julkaistu:

Digitaalisen markkinoinnin, tai lyhyesti digimarkkinoinnin, piiriin kuuluu kaikki sähköisessä muodossa oleva markkinointisisältö, kuten muun muassa verkkosivut, sähköpostimarkkinointi, mobiilimarkkinointi, sosiaalinen media ja hakusanamainonta. Digimarkkinointi on oleellinen osa yrityksen markkinointistrategiaa, ja sen tekemiseen on tarjolla erilaisia palveluita ja sovelluksia.

Google tarjoaa laajan kattauksen sekä ilmaisia että maksullisia palveluja oman yrityksen markkinoimiseen. Tässä blogissa esittelen lyhyesti Googlen tarjoamia digitaalisen markkinoinnin palveluja.

Google Ads

Google Ads on Googlen hakusanamarkkinointipalvelu, jolla luodaan mainoksia Googlen eri verkostoihin. Google Adsissa luot teksti-, kuva- ja videomainoksia, jotka näkyvät potentiaalisille asiakkaille juuri silloin, kun he hakevat Googlesta yrityksesi tarjoamia tuotteita tai palveluja.
Itse Google Ads -tilin luominen on ilmaista ja maksat vasta, kun käyttäjä soittaa sinulle tai siirtyy nettisivuillesi mainostasi klikkaamalla.

Lue lisää Googlen Adsin perusteista, ensimmäisen mainoskampanjan luomisesta, tilin optimoinnista sekä eri mainostyypeistä aikaisemmista blogeistamme:

Google Analytics

Google Analytics on verkkosivuille asennettava maksuton mittausjärjestelmä, jonka kautta on mahdollista seurata jopa reaaliajassa sivujesi käyttäjien toimia, demografisia tietoja, sijainteja ja ajankäyttöä sivuillasi. Google Analytics asentaa jokaiselle nettisivujesi alasivulle pätkän seurantakoodia, jonka kautta palvelu kerää tietoa sivuillasi tapahtuvista toimista. Google Analytics -palvelussa voit seurata verkkosivujesi toimintaa, ladata raportteja ja analysoida sivuilta kerättyä dataa.

Lue lisää Google Analyticsin hyödyistä ja käyttöönotosta blogistamme:

Google Search Console

Google Search Console on Googlen ilmainen palvelu, jolla seurataan ja ylläpidetään sivustojen näkyvyyttä hakukonetuloksissa. Google Search Console auttaa muun muassa ymmärtämään kuinka Google näkee sivut, kuinka usein sivusto näkyy Google-hauissa, millä hakusanoilla sivut ovat esiintyneet hakutuloksissa ja kuinka usein hakutulosta on klikattu. Google Search Consolessa voidaan suorittaa myös sivuston vianetsintää.

Google Tag Manager

Google Tag Manager on hyödyllinen palvelu niille, joita kiinnostaa oman sivuston toiminnan seuraaminen. Tag Manager on Googlen ilmainen taginhallintajärjestelmä, jonka avulla on mahdollista päivittää verkkosivuillasi käytettäviä seurantakoodeja.

Lyhyesti selitettynä tagit ovat pieniä koodinpätkiä, joita asennetaan verkkosivujen lähdekoodiin. Tagien käyttötarkoituksia ovat tiedon lähettäminen ja tallentaminen kävijän selaimeen.

Google Tag Managerin käyttäminen helpottaa ja nopeuttaa tagien asentamista. Tag Manager asennetaan kertaalleen jokaiselle verkkosivulle, jonka jälkeen tageja pystyy tarvittaessa muokkaamaan suoraan palvelusta. Suurempaa koodaustuntemusta ei siis välttämättä tarvita!

Google My Business

Google My Business on maksuton työkalu, jolla voit hallita mitä tietoja Googlen käyttäjät näkevät, kun he hakevat hakukoneesta tietoja yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi. Nämä tiedot näkyvät Googlen käyttäjille hakutuloksissa ja Googlen muissa palveluissa, kuten esimerkiksi Google Mapsissa. Tietoihin saa sisällytettyä yrityksesi tarinan ja tiedot, kuten esimerkiksi aukioloajat, verkko- ja katuosoitteesi.

Google My Business -palvelusta voidaan tarkastella missä asiakkaat hakevat tietoa yrityksestäsi ja mitä he ovat mieltä palveluistasi lukemalla asiakkaidesi jättämiä arvosteluja.

Google ja digimarkkinointi

Oman yrityksen digimarkkinoinnin tarpeita voi selvittää markkinointistrategian luomisen yhteydessä. Kuten äsken opimme, Googlelta löytyy palveluja sekä oman markkinoinnin seurantaan että oman näkyvyyden parantamiseen. Kannattaa siis lähteä rohkeasti kehittämään yrityksen digimarkkinointia Googlen avulla.

Uusimmat blogit