Tuotesivu kuntoon – Näin luot myyvän tuotesivun verkkokauppaasi

 kategoriassa Verkkokauppa

Tuotesivut ovat verkkokaupan sydän. Niillä esitellään tuote monipuolisesti, jotta asiakas saisi siitä mahdollisimman selkeän kuvan. Tuotesivun tarkoituksena on myös saada asiakas innostumaan tuotteesta ja tätä myöten myös sinetöidä asiakkaan ostopäätös.

Verkkokaupassa lopullinen ostopäätös tapahtuu usein juuri tuotesivulla. Miksi et siis panostaisi siihen osaan verkkokauppaasi, joka kasvattaa myyntiä?

Mitä kannattaa ottaa huomioon tuotesivuilla

Hyvä tuotesivu syntyy monista eri tekijöistä. On tärkeää, että tuotteesta on saatavilla monipuolisesti laadukkaita tuotekuvia ja että tuotekuvaus on samaan aikaan sekä informatiivinen että myyvä. Luotettavuutta tuotetta sekä kauppaa kohtaan syntyy arvosteluilla, kun taas ristimyynnin avulla voit saada lisämyyntiä.

Panosta laadukkaisiin tuotekuviin

Tuotekuvat antavat ensivaikutelman tuotteesta kävijälle. Verkkokaupan tuotteita ei ole mahdollista hypistellä samaan tapaan kuin kivijalkakaupassa, minkä vuoksi kuvien avulla tulisi luoda mahdollisimman tarkka mielikuva tuotteesta.

Kuvien lisäksi verkkokaupassa voi hyödyntää videota, sillä videon avulla pystytään luomaan tarkempi kuva tuotteesta käyttötilanteesta. Esittely- tai käyttövideoiden avulla pystytään näyttämään selkeästi, millainen tuote on ja miten se todellisuudessa toimii.

Myy tuotteesi tuotekuvauksella

Hyvä tuotekuvaus maalaa mielikuvia. Mihin kaikkiin asiakkaan tarpeisiin tuote vastaa ja kuinka tuotteen käyttäminen parantaa asiakkaan elämänlaatua? Tuotekuvauksen ei pitäisi kuvailla tuotetta, sillä tämän hoitaa tuotekuvat.

Käytä tuotekuvausta saamaan asiakas haluamaan ostaa tuotteesi. Kerro millainen arvo tuotteella on ja herätä asiakkaan mielenkiinto sitä kohtaan. Kerro kuvauksessa kenelle tuote on tarkoitettu, miten se käytännössä toimii ja mikä erottaa sinun tuotteesi kilpailijoista.

Ristimyynti

Ristimyynnillä voidaan tehostaa verkkokaupan myyntiä myymällä samalle asiakkaalle useita eri tuotteita. Sen avulla voidaan tarjota vaikkapa kilpailevia tai saman tuoteperheen tuotteita, joista asiakas voisi olla kiinnostunut.

Kun asiakas on jo valmis ostamaan yhden tuotteen, laskee kynnys toisen tuotteen ostamiselle. Kannattaa siis tuoda tuotesivulla esiin myös muita samanlaisia tuotteita, tai tuotteita, joita toiset asiakkaat ovat kyseisen tuotteen ohella ostaneet.

Arvostelut ja suositukset auttavat luomaan luotettavuutta

Käyttäjien arvostelut ovat hyvä keino luoda luotettavuutta tuotetta ja kauppaa kohtaan. Asiakkaat myös ostavat todennäköisemmin tuotteita verkkokaupasta, joka on saanut hyviä arvosteluita.

Usein hyvät arvostelut sinetöivät lopullisen ostopäätöksen, sillä arvostelut nähdään aitoina kuvauksina, jotka takaavat tuotteen laadun.

Tee kysymisestä helppoa

Joskus tuotekuvaus ei kerro kaikkea sitä, minkä kävijä haluaisi tietää. Tätä varten kannattaa lisätä Usein kysytyt kysymykset -osio sivustolle, josta asiakkaat voivat helposti löytää vastauksen kysymyksiinsä.

On myös hyvä tehdä kysymysten asettamisesta helppoa asiakkaalle. Lisää sivustolle yhteydenottolomake ja sähköpostiosoite mahdollisimman näkyvälle paikalle. Luo mielikuva kävijälle, että kysymykset ovat aina tervetulleita. Näin mahdollinen osto ei jää tekemättä sen vuoksi, ettei käyttäjä saanut tarpeeksi informaatiota tuotteesta.

Muista, että viesteihin vastaamisen nopeuteen on hyvä panostaa. Jos kysymykseen vastaamisessa kestää viikko, on mahdollista, että asiakas ehtii ostaa vastaavan tuotteen jostain muualta. Nopeaan viestinvälitykseen kannattaa harkita myös chattia, jonka saa helposti asennettua WordPress-sivustoille.

Muista tuotesivun SEO-optimointi

Aivan kuin mitkä tahansa muutkin sivut, on tuotesivutkin hyvä optimoida hakukoneille. Usein tuotteita haetaan Googlesta, joten on tärkeää, että kauppasi ja tuotesivusi nousevat mahdollisimman korkealle hakukoneissa. Tarkista siis, että tuotesivullasi toistuu riittävän monesti haluttu hakusana, ja että sivun metatekstit ovat mielenkiintoa herättävät.

Panosta hakukoneoptimoinnissa etenkin tunnettujen merkkien tuotteisiin, sillä niitä haetaan Googlessa eniten. Mitä korkeammalle tuotteesi sijoittuvat orgaanisessa haussa, sitä todennäköisemmin saat kävijöitä sivullesi.

Yksinkertaisuus ennen kaikkea

Verkkokauppa ei olisi verkkokauppa ilman tuotesivuja. Onkin syytä panostaa tuotesivun peruselementteihin, jotta ne toisivat mahdollisimman suuren konversion verkkokaupasta.

Tee tuotesivusta mahdollisimman selkeä ja jäsennelty, jotta asiakas löytää kaiken tarvitsemansa informaation. Ei ole kannattavaa lisätä sivuille turhia kuvia tai ripotella tuotetietoja mihin sattuu, sillä tämä vain hämmentää ostajia. Panosta yksinkertaiseen ilmeeseen ja varmista, että kaikki oleellinen tieto tuotteesta löytyy tuotesivulta.

 

Jos tarvitset apua verkkokaupan tuotteiden kuvasten kirjoittamisessa, tuotekuvien ja -videoiden kuvaamisessa tai harkitset verkkokaupan perustamista, niin ota meihin yhteyttä ja poristaan lisää!

Google Ads-Shopping Ads -mainostyypit