Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Tapio Lehtinen
Kategoriassa Sisällöntuotanto / Sosiaalinen media / Valokuvausta /

Somekuvien koot 2022 – näppärä muistilista

Julkaistu:

Moni sosiaaliseen mediaan kuvia ladannut on huomannut laadun heikkenevän tai kuvan rajautuvan väärin. Nämä ongelmat vältämme lataamalla kuvat palveluun valmiiksi oikeassa kuvasuhteessa ja sopivan kokoisena. Sama koko ei tietenkään käy joka alustalle, vaan lähes joka palvelun sisälläkin on useampia eri mittoja eri kuvien tarkoituksiin. Kaiken kukkuraksi kuvakoot vaihtuvat vähän väliä ja perillä pysyminen voi olla vaikeaa.

Kuvia voi toki ladata lähes missä koossa vaan, mutta varsinkin maksetussa mainonnassa on tärkeää, että lopputulos on juuri sitä mitä halutaan. Tähän blogiin on koottu tärkeimmät tämänhetkiset mitat ja asetukset valokuville ja videoille, mitä käyttää yleisimmissä eri somekanavissa.

PIKSELEISTÄ JA KUVASUHTEISTA

Selvyyden vuoksi kerrottakoon tähän alkuun, että kuvien koot on ilmoitettu pikseleinä, ensin vaaka- ja sitten pystysuunnassa. Sama pätee kuvasuhteen kanssa, mikä on ilmoitettu suluissa pikseleiden jälkeen. Eli esimerkiksi 1080 x 1920 pikselin kuva on pystykuva, jossa on vaakasuunnassa 1080 pikseliä, pystysuunnassa 1920 pikseliä, ja jonka kuvasuhde on 9:16.

Ilmoitetut pikselit ovat optimaalisen näkymisen minimisuosituksia, eli voit siis ladata kuvia tätä suurempina, mutta tällöin palvelu pakkaa kuvan tilan säästämiseksi (eli käytännössä huonontaa laatua). Ikävää, mutta ei välttämättä näy kaikissa kuvissa merkittävästi.

Oikea kuvasuhde sen sijaan on erittäin tärkeää, varsinkin jos kuvassa on tekstiä tai muita elementtejä, joiden olisi näyttävä kokonaan. Monet palvelut mahdollistavat kuvan rajaamisen vielä ennen julkaisua, mutta jos olet esimerkiksi suunnittelemassa mainoskuvaa, on oikea kuvasuhde tietysti otettava huomioon jo kuvan tekovaiheessa. Yleisesti kannattaa suosia pystykuvasuhteita niin valokuvissa kuin videoissa, koska älypuhelimen näytöltä katseltaessa ne näkyvät tuolloin suurempina.

Kuvankäsittelyohjelmissa voidaan säätää myös valokuvan resoluutiota (PPI, pixels per inch tai DPI, dots per inch), mutta tällä ominaisuudella on merkitystä vain kuvia tulostaessa tai painaessa. Digitaalisessa muodossa olevan kuvan tai videon resoluutiosta puhuttaessa tarkoitetaan yleensä vain pikselien määrää pysty- ja vaakasuunnassa. Tiedostomuodoista yleisimmin käytetyt ovat JPG ja PNG. Jos kuvasi sisältää paljon grafiikkaa ja/tai tekstiä, voit päästä parempaan lopputulokseen PNG-muodolla. 

FACEBOOK

Facebook on nykyisin hyvin monitahoinen palvelu, joten kuviakin on vaikka minkä kokoisena. Tärkeää on huomata, että kuvat näkyvät syötteessä pienempinä, kuin missä ne kannattaa ladata (ja miten ne näkyvät kuvaa klikatessa).

Julkaisukuva (vaaka): 1200 x 630 (1,91:1), minimikoko 600 x 315 (1,91:1).

Julkaisukuva (neliö): 1200 x 1200 (1:1).

Julkaisukuva (muut kuvasuhteet): Julkaisuja voi jakaa muissakin kuvasuhteissa, mutta esim. pystykuvasta facebook tai muut lähteet eivät kerro tarkempaa infoa. 1200 pikseliä lienee hyvä vähimmäismäärä aina pitkälle sivulle. Jos lataat useita kuvia kerralla, huomioi, että ne rajautuvat syöte-näkymään “karuselliin” esim. neliöiksi riippuen kuvien määrästä.

Profiilikuva: vähintään 180 x 180 (1:1). Näin kuva näkyy itse profiilisivulla optimaalisena, mutta kuva kannattaa ladata kuitenkin normaalin julkaisun tapaan.

Profiilin kansikuva: 820 x 315 (2,6:1). Mobiilinäkymässä kansikuvat rajautuvat sivuilta, huomioi tämä rajauksen asettelussa!

Ryhmän tai tapahtuman kansikuva: 1200 x 628 (1,91:1)

Linkki tai mainos: 1200 x 628 (1,91:1). Huom. mainoskuvien kokoihin on lukuisia vaihtoehtoja riippuen mainoksen sijainnista!

Facebook stories (valokuva tai video): 1080 x 1920 (9:16)

Video (vaaka): 1920 x 1080 (16:9). Facebook suosittelee videon lataamista MP4- tai MOV-muodossa ja kuvataajuudella 24, 25 tai 30 fps. Paras laatu ja pienin pakkauksen määrä saadaan, kun videon tiedonsiirtonopeus (bit rate) on 12–16 Mbps. Kestoltaan video voi olla enimmillään 240 minuuttia ja tiedostokooltaan 4 GB.

INSTAGRAM

Instagramin alkutaipaleella kaikki kuvat olivat neliöitä, mutta nykyisin kuvan voi ladata hyvin vapaasti eri kuvasuhteissa. Pääasiassa kännykällä selailtavassa palvelussa pystykuva erottuu kuitenkin parhaiten. Leveydeksi mille tahansa kuvasuhteelle on helppo valita aina sama 1080 pikseliä.

Syöte (neliö): 1080 x 1080 (1:1)

Syöte (vaaka): 1080 x 566 (1,91:1) Huom. tämä kuvasuhde minimikorkuinen

Syöte (pysty): 1080 x 1350 (4:5) Huom. tämä kuvasuhde maksimikorkuinen

Profiilikuva: 400 x 400 (1:1), vähintään 161 x 161

Tarina: 1080 x 1920 (9:16)

Video (julkaisu, vaaka): 1080 x 608 (16:9)

Video (julkaisu, neliö): 1080 x 1080 (1:1)

Video (julkaisu, pysty): 1080 x 1350 (4:5)

Video (Reels, Stories): 1080 x 1920 (9:16)

Videon maksimikesto julkaisuun ja Reels-videoon on 60 sekuntia, stories video jakautuu automaattisesti 15 sekunnin pätkiin. Videoiden tiedostomuodoksi käy MP4 tai MOV, kuvataajuudeksi 24, 25 tai 30 fps ja bitrate 3,5 Mbps riittää tiedonsiirtonopeudeksi.

TWITTER

Muita somekanavia enemmän tekstisisältöön painottuva Twitter on varsin vastaanottavainen myös monenlaiseen kuva- ja videosisältöön.

Profiilikuva: 400 x 400 (1:1)

Kansikuva: 1500 x 500 (3:1)

Linkkikuva: 800 x 418 (1,91:1)

Julkaisu: 1600 x 900 (16:9). Kuvia voi ladata käytännössä missä kuvasuhteessa vain, mutta syötteeseen ne rajautuvat tilanteesta riippuen välille 16:9 – ~5:4.

Video: maksimissaan 1920 x 1200 (16:10), mutta Twitter suosittelee 1280 x 720 (16:9). Pituus enintään 140 sekuntia, maksimi tiedostokoko 512 MB ja tuetut tiedostomuodot MP4 ja MOV. Kuvasuhde voi vaihdella välillä 1:2,39 – 2,39:1.

LINKEDIN

LinkedInissä kuvakoot riippuvat osittain siitä, onko kyseessä yksityishenkilön vai yrityksen profiili. Nyt tarkkana!

Julkaisu tai linkki: 1200 x 627 (1,91:1)

Profiilikuva: vähintään 200 x 200 (1:1), suositeltu 400 x 400 (1:1)

Profiilin kansikuva: 1584 x 396 (4:1)

Yrityksen profiilikuva: 300 x 300 (1:1)

Yrityksen kansikuva: 1536 x 768 (n. 5,9:1)

Tarina: 1080 x 1920 (9:16)

Video: 1920 x 1080 (16:9). Voit ladata videoita myös 4K:na ja 60 fps -kuvanopeudella, mutta sujuvan toiston varmistamiseksi on parempi pysyä perinteisemmässä teräväpiirrossa. Maksimikesto on 10 minuuttia ja tiedostokoon raja on 5 GB.

SNAPCHAT JA TIKTOK

Snapchat ja TikTok on suunniteltu puhelimen pystynäytölle, eli suositeltava kuvakoko niin valokuvalle kuin videolle on näissä molemmissa tuttu pystyyn käännetty Full HD.

Julkaisu: 1080 x 1920 (9:16)

Molemmat palvelut hyväksyvät MP4- ja MOV-tiedostomuotoja. Snapchatin kokorajoitus 3–10 sekunnin videolle on 32 MB.

TikTok ottaa vastaan Android-puhelimen sovelluksella maksimissaan 72 MB tiedostoja, IOS-järjestelmää käyttävät voivat ladata enimmillään 287,6 MB videon. Maksimipituus videolle TikTokissa on kasvanut vuosien varrella 15 sekunnista nykyiseen 3 minuuttiin.

YOUTUBE

Vaikka YouTube onkin videopalvelu, tarvitsee kunnon kanava tietysti hienon profiilikuvan ja kansikuvan. Myös personoidut videoiden esikatselukuvat eli ”thumbnailit” ovat suosittuja nykyään, ja nekin kannattaa ehdottomasti tehdä oikean kokoisena.

Profiilikuva: 800 x 800 (1:1)

Kansikuva: 2560 x 1440 (16:9). Huom. Mobiilinäkymässä kuva rajautuu 1546 x 423 pikselin kokoon.

Videon esikatselukuva (thumbnail): 1280 x 720 (16:9)

Video: Perinteiselle 16:9 -kuvasuhteelle 3840 x 2160 (4K) tai 1920 x 1080 (HD) ovat suositeltuja kokoja. Myös esim. 4:3 ja 2,39:1 kuvasuhteita tuetaan, tiedostomuodoista MOV, MPEG4, MP4, AVI, WMV, FLV, 3GPP ja WebM. Suositeltu bitrate “normaalille” MP4 1080p-videolle on 16 Mbps. Maksimi tiedostokoko on 128 GB ja maksimikesto 12 tuntia.

Pyydä tarjous

Onko yrityksesi somemarkkinointi kunnossa?

Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä. Laitetaan yrityksesi somemarkkinointi ja -viestintä kuntoon!

Uusimmat blogit