Mainostoimisto Luman sopimusmallit
Julkaistu
Markkinointiviestintäalalla on paljon erilaisia sopimusmalleja ja niihin liittyviä toimitusehtoja. Sopimukset voivat sisältää asiakkaalle epäsuotuisia ehtoja, kuten pitkiä sopimus- ja irtisanomisaikoja, piilokuluja tai epäselvyyksiä hinnoitteluperusteista sekä työn laajuudesta.
Haluamme olla läpinäkyviä toiminnassamme, jonka vuoksi kerromme nyt blogissamme, että millaisia sopimusmalleja me Mainostoimisto Lumalla käytämme.
Jatkuva sopimusmalli
Jatkuva sopimusmalli lienee yleisin toistuvien palveluiden sopimusmuoto. Meidän jatkuvat sopimuksemme tehdään aina toistaiseksi voimassa olevina lyhyellä irtisanomisajalla, jolloin asiakkaan ei tarvitse sitoutua vuosiksi.
Jatkuva sopimusmallimme sopii erityisesti kehityshaluisille pk-yrityksille, jotka haluavat markkinoinnin kumppanin, joka on mukana yrityksen toiminnassa päivittäin. Mainostoimisto Lumalla on kattava kokemus vuosia kestäneistä pk-yrityskumppanuuksista erilaisilla toimialoilla, joten meille on muodostunut hyvä ymmärrys erilaisista toimintaympäristöistä sekä liiketoiminnoista.
Tämä sopimusmalli on yleisimmin käytössä Luman markkinointisopimuksissa, joissa tietyt toimenpiteet toistuvat kuukausitasolla. Esimerkkejä tällaisista palveluista on markkinointipalvelu, digimarkkinointi, Google Ads -hakusanamainonta ja somemarkkinointi. Esimerkin jatkuvan sopimusmallin yhteistyöstä löydät case-esittelyistämme.
Jatkuva sopimusmalli räätälöidään yleensä asiakkaan tarpeen mukaan, mutta olemme luoneet nyt myös sosiaalisen median palvelupaketteja, jotka löydät täältä.
Puitesopimus
Puitesopimus on asiakkaalle todella kevyt sopimusmalli, jossa laskutetaan vain asiakkaan tilaamasta työstä. Asiakas ei sitoudu määräostovelvoitteisiin vaan laskutus perustuu työaikaseurantaan. Työaikaraportti toimitetaan asiakkaalle aina laskutuksen yhteydessä. Tilaat ja maksat vain sen, mitä tarvitset. Tarvittaessa annamme myös työaika-arvion etukäteen ja tätä toimintatapaa noudatetaan usein yhteistyön alussa. Kun luottamus on syntynyt ja asiakas tietää, että tuotamme materiaalit laadukkaasti ja kustannustehokkaasti, muuttuu yhteistyö enemmän asiakkaan oman tiimin jatkeena toimiseksi.
Puitesopimuksen alla tehtäviä markkinointitoimenpiteitä voivat olla mm. graafinen suunnittelu (esitteet, digitaaliset tiedostopohjat, pakkaukset, messumateriaalit yms.), markkinoinnin strateginen suunnittelu ja toteutus, verkkosivuston ylläpito ja kehittäminen sekä sisällöntuotanto digikanaviin.
Luma on puitesopimusasiakkailleen nopea materiaalien toimittaja. Saat meiltä nopeallakin aikataululla aineistot yllättävien tarpeiden syntyessä. Tarvittaessa tiimimme tulee mukaan projektinhallintaympäristöösi.
Yhteistyötä on mahdollista pilotoida yksittäisellä tai useammalla toimeksiannolla, jonka jälkeen tehdään tuntiperusteisen työn puitesopimus palvelun tuottamisesta. Katso esimerkki puitesopimusmallilla toteutetusta yhteistyöstä.
Projektisopimus
Selkeissä ja tunnistettavissa kokonaisuuksissa yleisin sopimusmuoto on projektimalli, jolla toteutamme suurimman osan brändi- ja yritysilmeprojekteista, verkkosivustoprojektit sekä erilaiset videotuotannot.
Markkinointiyhteistyötä voidaan tehdä myös projektiluontoisesti. Tätä sopimusmallia käytetään silloin, kun markkinointia tehdään laajoissa kampanjoissa, mutta ei kuitenkaan vuoden ympäri jatkuvana. Esimerkiksi vahvasti sesonkeihin painottuvat liiketoiminnat ovat sellaisia, joissa tätä sopimusmallia monesti käytetään. THL:lle toteuttamamme kampanja on esimerkki markkinointikampanjasta, joka toteutettiin projektina.
Joskus markkinointiprojektin rakenne on sellainen, että siitä on mahdotonta antaa kiinteää tarjousta. Tällöin teemme työn työaika-arvion pohjalta. Jos työn määrä näyttää ylittävän annetun arvion, siitä keskustellaan asiakkaan kanssa hyvissä ajoin.
Ovatko mainostoimiston palvelut ajankohtaisia?
Jos yrityksessäsi on tarve mainostoimiston osaamiselle ja haluat sparrailla aiheesta meidän kanssamme, niin voit jättää yhteydenottopyynnön täältä.
Ota yhteyttä
Voimmeko olla avuksi?
Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.