Instagram yrityksen somemarkkinoinnissa

 kategoriassa Sisällöntuotanto, Sosiaalinen media

Instagram on somekanava, johon voi jakaa kuvia sekä videoita joko omalle lähipiirille tai ihmisille ympäri maailmaa. Aktiivisia kuukausittaisia käyttäjiä Instagramissa on yli miljardi ja yritysprofiileita yli 25 miljoonaa. Suuren käyttäjämäärän vuoksi Instagram on erinomainen markkinointikanava sekä paikallisille että globaaleille yrityksille. Instagramin käyttö tapahtuu pääsääntöisesti mobiilisovelluksen avulla, mutta sivustolla instagram.com voi hyödyntää Instagramin perustoimintoja, kuten kuvien selailua, kommentointia ja tykkäystä. Tässä kirjoituksessa tutustutaan Instagramin yritysprofiiliin ja sen hyötyihin!

Yritysprofiili kasvattamaan näkyvyyttä

Yritysprofiilin hyödyt

Profiileja Instagramissa on kahdenlaisia: henkilö- ja yritysprofiileja. Yritysprofiilin luominen on ilmaista, ja se tarjoaa henkilökohtaista profiilia huomattavasti enemmän ominaisuuksia. Profiilin myötä saa muun muassa mahdollisuuden mainostaa julkaisuja, nähdä tilin ja yksittäisen julkaisun statistiikkaa sekä lisätä profiilikuvauksen alle Call-to-Action-nappeja. Mainonnan avulla yritys pystyy olemaan näkyvämmin esillä Instagramissa ja näin tavoittaa helpommin kohderyhmänsä. Statistiikkaa on saatavilla viimeisen viikon ajalta, ja se helpottaa räätälöimään julkaisujen sisältö kohderyhmää miellyttäväksi. Napit tarjoavat asiakkaille puolestaan helpon keinon ottamaan yhteyttä yritykseen. Yritysprofiilissa profiilikuvaukseen saa myös näkymään yrityksen osoitetiedot kotisivujen lisäksi.

Kuinka luoda yritysprofiili

Maksuton yritysprofiili voidaan luoda joko vanhasta henkilöprofiilista tai täysin uudesta profiilista. Vanha henkilöprofiili muutetaan yritysprofiiliksi Instagramin asetuksista kohdasta Muuta yritystiliksi. Instagram pyytää tällöin sinua kirjautumaan Facebookiin ja yhdistämään Instagram-tilin yhteen Facebook-sivuun. Kun yksityinen tili muutetaan yritysprofiiliksi, säilyvät kaikki vanhat päivitykset, tarinat ja kohokohdat muutetussa profiilissa. Yritysprofiilin voi aina muuttaa takaisin henkilöprofiiliksi tilin asetuksista, jolloin yritysprofiilin ominaisuudet poistuvat käytöstä. Vanhat julkaisut kuitenkin säilyvät.

Jos käytössä ei ole Instagram-profiilia, jonka voisi muuttaa yritystiliksi, voi yritysprofiilia varten luoda täysin uuden tilin. Uuden tilin saa luotua Instagramissa kirjautumisnäkymässä luomalla henkilöprofiilin. Uusi tili muutetaan yritysprofiiliksi samoin kuin vanha henkilöprofiilikin.

Profiilikuvaus herättämään mielenkiintoa

Yritysprofiilille kuten henkilöprofiileillekin on hyvä asettaa profiilikuvan lisäksi nimi, joka näkyy profiilikuvauksen yläreunassa. Profiilin nimi määritellään Muokkaa profiilia -kohdasta. Täältä voidaan myös määritellä profiilin käyttäjätunnus, kotisivujen osoite sekä profiilikuvaus. Profiilikuvauksessa nimen alapuolella näkyy kategoria, johon yritys kuuluu. Kategorioita on valittavissa muun maussa Paikallinen yritys, Tuote/Palvelu sekä Artisti. Kategorioita voidaan vaihtaa tarvittaessa myös myöhemmin.

Profiilikuvaus on lyhyt, maksimissaan 150 merkkiä pitkä kuvaus yrityksestä. Kuvauksen olisikin hyvä olla mahdollisimman ytimekäs, jotta asiakkaat pystyvät nopealla silmäyksellä näkemään mistä yrityksessä oikein on kyse. Kuvaukseen on mahdollista lisätä hashtageja (#) ja käyttäjätunnuksia (@), jotka muuttuvat automaattisesti klikattaviksi linkeiksi. Profiilikuvauksen alapuolella näkyy tarinoiden kohokohdat, joita voidaan lisätä tarpeen mukaan eri aiheille.

Viimeisenä profiilikuvauksessa on mahdolliset Call-to-Action-napit, joiden avulla yhteydenotto yritykseen pysyy mahdollisimman helppona. CtA-nappeihin saa esimerkiksi pikavalinnat soittamiseen, sähköpostin lähettämiseen ja reittiohjeiden näyttämiseen. Lisäksi on mahdollista ohjata muihin palveluihin, kuten esimerkiksi Yelpiin ja erilaisiin lippupalveluihin.

Instagramiin julkaisu

Hyödynnä statistiikkaa

Nyt kun yritysprofiili on valmiina tositoimiin, voidaan alkaa miettimään somestrategian avulla, millaista sisältöä somekanavaan halutaan julkaista ja kenelle päivityksiä tehdään. Somestrategia antaa raamit yrityksen viestinnälle sosiaalisessa mediassa. Somestrategiasta sekä sen luonnista ja toteuttamisesta voit lukea tarkemmin Somestrategian luonti ja toteutus -kirjoituksestamme.

Jotta somestrategiaa olisi mahdollisimman helppo toteuttaa, kannattaa hyödyntää Instagramin statistiikkaa, jonka avulla saat vihiä muun muassa optimaalisista päivitysajoista. Instagramin statistiikan löydät oman sivusi valikosta kohdasta Kävijätiedot. Tilastot on jaettu kolmeen välilehteen: Toiminta, Sisältö ja Kohderyhmä. Toiminta kertoo tilin tapahtumat, kuten profiilissa vierailut ja tutustumiset, viimeisen viikon ajalta. Sisällöstä löytyvät kaikki syötejulkaisusi ja tarinasi. Kohderyhmä-välilehdestä voidaan tarkastella tietoja seuraajista.

Statistiikan avulla voidaan siis tarkastella tilin kävijätietoja kahdesta eri näkökulmasta. Tilin statistiikasta näkee helposti profiilissa vierailleiden henkilöiden maantieteellisen sijainnin sekä heidän ikänsä ja sukupuolensa, mutta myös seuraajien aktiivisuuden Instagramissa niin päivä- kuin viikkotasolla. Lisäksi tilin statistiikan avulla voidaan tarkastella kuinka paljon mikäkin päivitys on kerännyt sitoutumisia niin viikko-, kuukausi- kuin vuositasolla. Sitoutumisia voidaan tarkastella kokonaisuutena tai yksittäisinä toimina. Käyttäjien yksityisyyden säilyttämiseksi yrityksellä täytyy olla vähintään 100 seuraajaa, jotta demografista statistiikkaa voidaan tarkastella.

Tilin yleisen statistiikan lisäksi Instagram kerää yksittäisen julkaisun kävijätietoja päivityksen keräämistä sitoutumisista (tykkäykset, kommentit ja tallennukset), kuinka monta yksittäistä tiliä julkaisu on tavoittanut sekä kuinka monta uutta seuraajaa ja toimea (mm. profiilissa vierailu) julkaisu on profiilille tuonut. Päinvastoin kuin tilin yleinen statistiikka, kertyy yksittäisen julkaisun statistiikkaa koko päivityksen olemassaolon ajalta. Tämä edellyttää sen, että päivitys on julkaistu tilin ollessa yritystili. Jos päivitys on julkaistu ennen yritystiliksi siirtymistä, ei kaikki statistiikka ole nähtävissä julkaisusta.

On tärkeää analysoida jo julkaistua sisältöä jatkuvasti, jotta yrityksen somenäkyvyys kasvaa mahdollisimman korkeaksi mielenkiintoisen sisällön myötä. Analysoimalla ja vertaamalla eri julkaisujen sitoutumista pystyy parantamaan päivityksien laatua, jolloin sisältö houkuttaa yhä useampia käyttäjiä. Näin tavoitat jatkuvasti lisää potentiaalisia asiakkaita. Jos siis huomaat, että esimerkiksi kiillotetut tuotekuvat herättävät mielenkiintoa muita julkaisuita enemmän, kannattaa tämänkaltaista sisältöä tuottaa jatkossakin.

On tärkeää, että juuri yritysprofiilin seuraajat näkevät uuden päivityksen mahdollisimman nopeasti sen julkaisusta, jotta päivitys saavuttaa mahdollisimman laajan yleisön. Instagramissa päivitykset leviävät sitä laajemmalle yleisölle, mitä enemmän sitoutumisia tietty julkaisu mahdollisimman lyhyessä ajassa saa. Tämä johtuu siitä, että Instagramin tarkoituksena on levittää mahdollisimman mielenkiintoista sisältöä jokaisen käyttäjän mieltymysten mukaan. Sitoutumisten nopea kertyminen kertoo algoritmille, että juuri tämä julkaisu on käyttäjiä kiinnostava, jolloin sitä kannattaa levittää myös suuremmalle yleisölle.

Tyylinsä kullakin

Alun perin Instagramin ajatuksena oli jakaa arjen valokuvia. Nykyään Instagramista voi löytää kuvia aina nopeista räpsyistä kiillotettuihin valokuviin, joiden ottamiseen on selvästi nähty vaivaa. Yrityksen kannattaa valita tyyli, mitä noudatetaan kaikissa päivityksissä – omaa brändiään kunnioittaen. Fiidin ulkoasu muokkaa kohderyhmän kuvaa yrityksestä, minkä vuoksi kuva- ja videomateriaalien olisi hyvä olla linjassa yrityksen brändin kanssa. Tuotekuvat, kiillotettu making of -kuvamateriaali tai tarkoituksenmukainen kotikutoisuus tekevät fiidistä yksilöllisen ja asiakkaita houkuttelevan.

Julkaisujen välillä kannattaa säilyttää yhtenäisyys ja suunnitelmallisuus, eikä julkaista mitä sattuu, milloin sattuu. Jos valitset julkaisevasi high end -kuvia, ei tämä kuitenkaan sulje kotikutoisia making of -kuvia kokonaan pois. Instagramin tarinat ovat oiva paikka julkaista viimeistelemättömämpää sisältöä, sillä julkaisut ovat näkyvillä vain 24 tunnin ajan. Tarinat voidaan kuitenkin tallentaa kohokohtiin, jolloin ne pysyvät näkyvillä muille käyttäjille pidemmän aikaa.

Kaikkia hienoja tuotekuvia ei kannata julkaista kerralla. Instagramissa päivitysten olisi hyvä tulla ripotellen pitkin viikkoa sen sijaan, että julkaisisi usean postauksen samaan aikaan kerran viikossa. Yksittäisen käyttäjän omassa koti-fiidissä näkyvien kuvien järjestykseen vaikuttaa se, kuinka paljon on ollut vuorovaikutuksessa tietyn käyttäjän kanssa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jos olet tykännyt ja kommentoinut enemmän käyttäjän A:n kuvia kuin B:n, näkyvät A:n uudet julkaisut aina ensimmäisenä fiidissäsi. Yritykselle on tärkeää, että heidän julkaisunsa näkyvät ensimmäisten joukossa seuraajien fiidissä. Kun yritys pitää tasaisen julkaisutahdin, tulee yritykselle tasaisesti sitoutumisia julkaisuihin ja näin yritys pysyy myös asiakkaiden fiidissä näkyvillä. Jos yritys puolestaan julkaisee kolme päivitystä lyhyen ajan sisällä ja pitää tämän jälkeen viikon tauon, ovat asiakkaat ehtineet sitoutua muiden käyttäjien julkaisuihin. Tällöin muiden käyttäjien kuvat kipuavat asiakkaiden fiidissä korkeammalle ja näin ohittavat yrityksen julkaisut. Julkaisuryöppyjen myötä voi myös osa kuvista jäädä näkyvistä asiakkaan fiidissä, jolloin kolmesta julkaisusta kuvasta käyttäjä näkeekin vain yhden tai kaksi.

Markkinointi Instagramissa

Yrityksen näkyvyyttä Instagramissa voidaan lisätä markkinoinnin avulla. Instagram-markkinointeja hallitaan Facebook-markkinoinnin tavoin Facebookista, ja Facebook-mainoksia voidaankin yhdellä klikkauksella saada näkymään myös Instagramissa.

Instagram-mainospaikkoja on sekä fiidissä että tarinoissa, ja ne tulevat näkymään kohderyhmän fiidiin muiden julkaisujen sekaan. Mainokset eivät kuitenkaan näy yrityksen profiilissa, vaikka mainokset muuten toimivatkin tavallisten julkaisujen tavoin. Mainoksiin voidaan siis sitoutua tykkäämällä, kommentoimalla ja tallentamalla mainoksia tai vaikkapa lähettämällä niitä viestinä ystävälle. Mainoksien erona tavallisiin julkaisuihin on se, että kuvan yläpuolella lukee Sponsoroitu. Mainoksiin saadaan myös lisättyä suora linkki halutulle sivulle tai toimelle, kuten sovelluksen lataamiselle. Tavallisissa julkaisuissa linkit eivät toimi. Mainoksissa voi käyttää kuvia, maksimissaan 60 sekunnin videoita sekä karuselleja. Karuselli-mainoksissa voidaan yhdistää sekä kuvaa että videota. Kuten Facebook-mainoksia, pystyy myös Instagram-mainoksia kohdentamaan ja mainoksen leviämisestä on nähtävillä statistiikkaa.

Yrityksen Facebook sivun luominen