Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Matti Mörsäri
Kategoriassa Markkinointi / Oppaat /

Markkinointisuunnitelma pienelle yritykselle

Julkaistu:

Markkinointisuunnitelman tekeminen voi tuntua työläältä ja vaikealta asialta. Mitä tulisi ottaa huomioon ja onkohan suunnitelmasta edes hyötyä meille? Asiaan voi liittyä myös monenlaisia ajatuksia ja ennakkoluuloja, jotka ovat suunnitelman aloittamisen tiellä. Ei kuitenkaan huolta, sillä kyse ei ole rakettitieteestä.  

Lue millaisia hyötyjä markkinointisuunnitelman tekemisestä on yrityksesi toimintaan ja lataa markkinointisuunnitelman pohja kirjoituksen lopusta.

Miksi tehdä markkinointisuunnitelma?

Kuten nimikin kertoo, on markkinointisuunnitelman luominen suunnitelma tulevaisuuden markkinointitoimille. Etukäteen suunnittelemisen etuna on se, että tiedetään aina, mitä seuraavaksi ollaan tekemässä. Näin markkinoinnin materiaalit ym. voidaan luoda jo etukäteen valmiiksi, jolloin vältytään siltä, että joudutaan reagoimaan tilanteisiin lennosta ja kiireessä. 

Markkinointisuunnitelmaan on hyvä listata myös budjetointi, jotta liiketoiminnasta osataan ennakkoon varata markkinointiin käytettävät resurssit. Myös käytettävä työaika ja markkinointia tekevät henkilöt on hyvä määrittää etukäteen.

Koska tehdä markkinointisuunnitelma?

Tulevan vuoden markkinoinnin suunnittelu on hyvä aloittaa jo kesälomien jälkeen, jotta ei tule kiire loppuvuodesta. Syksyn aikana voidaan käydä alkuvuoden markkinoinnin tuloksia läpi ja niiden pohjalta aloittaa tulevan suunnittelu. Missä onnistuttiin ja missä ei? Markkinointisuunnitelma voidaan viimeistellä loppuvuodesta, kun kuluva vuosi alkaa olla paketissa. Näin ollen uuden vuoden tammikuussa olisi käytössä valmis suunnitelma.

Suunnitelmallisen markkinoinnin tekemistä ei kuitenkaan kannata viivästyttää – aina on paras hetki aloittaa!

Mitä markkinointisuunnitelma sisältää?

Yksi tärkeimmistä markkinointisuunnitelman osista on markkinoinnin tavoitteet, eli mitä markkinoinnilla halutaan tuottaa? Tämä voi tarkoittaa verkkokaupan myyntiä, liidejä tai esimerkiksi uutiskirjeen tilaajia jatkomarkkinointia varten.

Tavoitteiden saavuttamiseksi on hyvä miettiä, mistä markkinointikanavista saadaan kustannustehokkaimmin kiinni oikea kohderyhmä halutun tavoitteen saavuttamiseksi. Kanaviin on hyvä miettiä myös sisältöjen aiheita valmiiksi esimerkiksi vuodenaikoihin tai liiketoimintasi sesonkeihin liittyen.

LATAA MARKKINOINTISUUNNITELMAPOHJA

Tarvitsetko apua markkinointisuunnitelman luomiseen? Lataa tekemämme pohja, johon voit luoda oman suunnitelmasi. Jos haluat apua suunnitelman luomiseen niin ole meihin yhteydessä! Sähköpostisi menee uutiskirjelistallemme. Uutiskirjeen voit peruuttaa milloin vain.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Uusimmat blogit