Retargeting-mainoksilla tavoitat potentiaalisimmat asiakkaat

 kategoriassa Markkinointi, Sosiaalinen media

Facebookin mainostustyökalu tarjoaa jo lähtökohtaisesti laajat ja monipuoliset vaihtoehdot mainosten kohdentamiseen. Kohderyhmiä on mahdollista luoda esimerkiksi asuinpaikan, iän, työnkuvan ja kiinnostusten kohteiden mukaan. Kohdentamisen voi kuitenkin viedä vieläkin pidemmälle hyödyntämällä Facebook-pikseliä ja retargeting-mainoksia.

Tässä blogissa avataan termistöä ja pureudutaan siihen mistä oikeastaan edes on kyse, kun puhutaan pikseleistä ja retargetingista.

Mikä pikseli?

Pikselillä tarkoitetaan koodinpätkää, joka upotetaan osaksi nettisivua kuvatiedostona. Kun vierailija avaa sivusi, pikseli lataa hänen tietokoneelleen evästeen (cookie). Tämän evästeen avulla voidaan seurata vierailijan toimintaa sivuillasi, esimerkiksi eri alasivuilla vietettyä aikaa, selattuja tuotteita sekä nappien klikkauksia. Eväste voi myös seurata vierailijan muuta nettikäyttäytymistä, kuten millaisilla muilla sivuilla hän vierailee ja mitä hän hakukoneista hakee. Pikselillä ei kuitenkaan urkita henkilökohtaisia tietoja: pikselin asentaja ei pääse näkemään esimerkiksi vierailijoiden nimiä tai muita tarkkoja tietoja. Facebook ei ole ainoa toimija, joka tarjoaa pikseliin pohjautuvaa mainontaa, vaan omansa on myös esimerkiksi Googlella ja LinkedInillä.

Olet saattanut huomata, että katseltuasi jotakin tuotetta verkkokaupassa, mainostetaan sitä pian Facebook-feedissäsi sekä muilla nettisivuilla, joilla vierailet. Tällöin kyse on pikselin avulla tehdystä kohdistetusta mainonnasta, retargetingista. Pikseleiden käyttö on hyvin yleistä, johtuen sen tehokkuudesta mainostuksessa: kohteena ovat henkilöt, jotka ovat osoittaneet olevansa kiinnostuneita tarjoamistasi palvelusta tai tuotteista.

Retargeting vai remarketing?

Ensiksi on syytä määritellä retargetingin ja remarketingin ero, lähes samannimisiä kun ovat. Remarketingilla tarkoitetaan yleisesti sähköpostimarkkinointia, jota lähetetään sellaisille potentiaalisille asiakkaille, jotka ovat esimerkiksi jättäneet tuotteen lojumaan ostoskoriin verkkokaupassasi. Nämä ovat henkilöitä, jotka ovat kulkeneet ostopolun lähes loppuun saakka, mutta jättäneet ostopuuhat kesken aivan viime metreillä. Tällöin sähköpostimuistutus ostoskoriin unohtuneesta tuotteesta rohkaisee asiakasta ostopäätöksen tekemisessä.

Retargetingissa mainostetaan niin ikään henkilöille, jotka ovat osoittaneet mielenkiintoa tuotteitasi tai palveluitasi kohtaan vierailemalla nettisivuillasi. Sähköpostituksen sijaan mainostus tapahtuu esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Facebook-pikselin avulla voit kohdentaa mainoksiasi vaikkapa henkilöille, jotka ovat selanneet tietyn palvelusi alasivua, tilanneet uutiskirjeesi tai viettäneet kauan aikaa Yhteys-sivulla.

Retargetingissa panostetaan siis potentiaalisiin asiakkaisiin, jotka ovat syystä tai toisesta jättäneet vielä ostopäätöksen tekemättä. Tähän syynä voi olla pidemmän harkinta-ajan tarve tai yksinkertaisesti huomion herpaantuminen. Aina retargetingin tavoite ei tarvitse olla edes puhtaasti välittömään ostoon pyrkiminen, vaan jo pelkästään yrityksesi olemassaolosta muistuttaminen lisää ostotapahtuman mahdollisuutta tulevaisuudessa. Verkko on pullollaan nettisivuja, joista jokainen taistelee potentiaalisten asiakkaiden huomiosta. Kerran sivuilla vieraillut henkilö unohtaa sieltä lähdettyään nopeasti sivun ja koko yrityksen olemassaolon, siksi häntä on hyvä muistutella retargetingin muodossa.

Kiinnostuitko?

Mikäli tahdot toteuttaa tehokkaampaa Facebook-markkinointia retargetingin muodossa, me autamme sinua mielellämme niin pikselin määrittämisessä kuin mainostuksen luomisessakin. Ota yhteyttä niin sovitaan vaikkapa palaveriaika, jossa voimme keskustella yrityksesi markkinointitarpeista tarkemmin!

Tulemme julkaisemaan tarkempia ohjeita pikselin asennukseen ja retargeting-mainosten luomiseen blogissamme tulevaisuudessa, joten kannattaa pysyä kuulolla!

Digimarkkinoinnilla lisää näkyvyyttä