Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Matti Mörsäri
Kategoriassa Markkinointi /

Pk-yrityksen markkinointikanavat osa 2: Radiomainos

Julkaistu:

Radio on nykyaikana hieman unohdettu markkinointikanava, vaikka radiomainonta on edelleen hyvin toteutettuna tehokasta. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee noin 70 % suomalaisista joka viikko. Hyvin kohdistettu alueellinen radiokampanja voikin olla pk-yritykselle kustannustehokas vaihtoehto tavoittaa suuri ryhmä potentiaalisia asiakkaita.  

Kohdentaminen

Radiokanavat poikkeavat toisistaan kuulijakunniltaan. Näin ollen oikean kanavan valinta on tärkeää radiomainonnassa. Pienempien, ohjelmiltaan erikoistuneiden kanavien kuuntelijat voivat olla juuri sinun kohderyhmääsi. Mainosten esitysaika vaikuttaa myös suuresti siihen, millaista kohderyhmää mainonta tavoittaa.

Yleensä pk-yritysten tarvitsemassa alueellisessa mainonnassa on eri radiokanavien suhteen paljon valinnanvaraa. Esimerkiksi Oulun taajuusalueella toimii 9 kaupallista radiokanavaa, valtakunnallisesti noin 50.

Kulut

Radiomainonnassa kontaktien hinta on huomattavasti alhaisempaa kuin TV-mainonnassa. Tietysti pitää muistaa, että mainoksessa voidaan käyttää vain ääntä ilman liikkuvaa kuvaa. Toisaalta hyvin tehty radiomainos saa kuulijansa mielikuvituksen aktivoitua, jolloin myös visuaalinen mielikuva muodostuu.

Radiomainoksen tuottamisen kulut ovat myös alhaisemmat kuin videon tuottamisessa. Tuotantoon ei tarvita kalliita rekvisiittoja eikä useita kuvauslokaatioita, puhumattakaan arvokkaasta kuvauskalustosta.

Luman studiolta löytyy tarvittava kalusto spiikin taltioimiseen ja myös sisällöntuottaja/ääninäyttelijä Riku, jonka ääntä kuullaan jo useissa erilaisissa mainoksissa sekä yritysvideoissa.

Esimerkkikampanja

Alla on esimerkki radiomainoksen sisällöstä erään mediatalon osalta. Hinnat ja kontaktimäärät ovat suuntaa antavia.

  • Pohjois-Pohjanmaa
  • 2 vk pituinen kampanja
  • 20 sekunnin pituinen mainos
  • Noin 400 000 kontaktia
  • 4 radiokanavaa
  • Hinta noin 6000 €

Radiomainonnan hyödyt tiivistettynä

  • Hyvä radiomainos jättää myös kuulijan mielikuvitukselle tilaa
  • Audiomainos vaikuttaa kuulijan tunteisiin edesauttaen brändin muistamista
  • Kustannustehokkaasti suuri toistomäärä
  • Radio voi toimia massamediana tai kohderyhmämediana – tarpeesi mukaan
  • Radio toimii tehokkaasti multimediakampanjoissa muiden kanavien tukena
  • Radio tavoittaa autoilijat erittäin hyvin
  • Radiota kulutetaan paikoissa ja tilanteissa, joissa visuaaliset mediat eivät ole mahdollisia

Yhteydenotto

Nimi(Pakollinen)
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Muut blogimme pk-yrityksen markkinointikanavista:

Osa 1: TV-mainos
Osa 3: Display-mainonta
Osa 4: Ulkomainonta

Uusimmat blogit